Naast mijn werk als illustrator en schrijver kom ik graag op scholen, bibliotheken of andere instellingen om te vertellen over mijn werk, een workshop illustreren te geven, of een hele serie kunstlessen. Denk bijvoorbeeld aan een boek maken op school.
School- en bibliotheekbezoeken kunt u boeken via de Schrijverscentrale (voorheen SSS).
Schooljaar 2016-’17 deed ik de post-HBO opleiding Beroepskunstenaars in de klas (BIK) zodat ik ook kunstlessen kan geven vanuit mijn vak.
Stel je voor…
… dat er tóch monsters onder je bed liggen. Wat doe je dan?
… dat je kunt zijn wat je wilt. Wie of wat zou je willen zijn?
… dat er een uitgestorven kever in je school woont. Waarom overleefde hij?
Uitgangspunten
Als illustrator en schrijver van kinderboeken stel ik mezelf steeds de vraag: ‚stel je voor…’ en ook voor kunsteducatie-projecten is dit het uitgangspunt. De lessen beginnen steeds met een verhaal. Dat kan één van mijn prentenboeken zijn of een verhaal dat speciaal is bedacht voor een project of voor de school. Aan de hand van het verhaal gaan de kinderen zelf aan de slag. Afhankelijk van het verhaal, de duur van de lessen en de wensen van de school kan dat vanalles zijn: kijken naar- en praten over een tekening, (karakter)schetsen, materiaalonderzoek doen, verhalen verzinnen- en illustreren of zelfs een heel boek maken.
Ervaringen van leerlingen (middenbouw Jenaplanschool de Bijenkorf):
- Het heeft geholpen dat ik ging bedenken hoe het monster eruit zag en toen ik het had getekend dacht is: he, was ik daar nou bang voor?
- Ik wilde eerst met verf de ondergrond maken, maar toen was de verf op en toen nam ik maar krijt, maar dat was eigenlijk nog betere vacht!
- Het hielp omdat ik eerst ging verzinnen hoe de gebarsten ramen eruit zagen en toen ik het ging maken wist ik het meteen.
- Eerst wist ik niet meer wat ik wilde tekenen, maar toen ik begon kreeg ik ineens allemaal ideeën.
Kernwaarden
Vrijheid in- en vertrouwdheid met tekenen, fantaseren en experimenteren zijn kernwaarden die ik in mijn werk erg belangrijk vind en dit wil ik de kinderen ook meegeven.
Ik bied verschillende lessen aan: van illustratieworkshops van een uur tot schoolbrede projecten van meerdere lessen. De lessen kunnen in overleg ingepast worden in een schoolthema, het cultureel erfgoed van de school of -omgeving.
Ervaringen met mijn lessen van leerkrachten, duo-maatjes, stagebegeleiders:
- Je wilde de fantasie van de kinderen prikkelen, diverse materialen gebruiken en aandacht voor ‘de kleine wereld’ vragen. In de tekeningen was dat terug te zien.
- Door coachend te vragen gaf je ruimte aan het kind om zijn ‘oplossing’ te verwoorden (Nancy Groenteman, stagebegeleider).
- Veel eigen input van de kinderen, niets is fout! Zelfs degene die zei dat hij/zij het niet kon werd helemaal enthousiast!
- Vanuit jezelf vertellen werkte goed! Zo creëer je vertrouwen, schep je een band met ze en krijg je respect! (Lonneke van Miert-Hezewijk, Spaarndammerhout)
Graag ga ik met u in gesprek over de mogelijkheden.
Bij voorkeur ben ik te boeken via de Schrijverscentrale, maar direct kan ook. Voor een afspraak of een vrijblijvende offerte kunt u gebruik maken van het contactformulier, een e-mail sturen naar: post@mariekevanditshuizen.nl of bellen: 06 17510657.